kwi
25
2016

Jeszcze tylko kilka testów i… drukujemy w 3D!

Dzięki staraniom nauczycieli przedmiotów zawodowych – m. in. panów Zenona Szeligi, Rafała Wileczka i Marcina Liberskiego – oraz Dyrekcji szkoły, baza dydaktyczna Abramowskiego wzbogaciła się o drukarkę 3D. Nie byłoby w tej informacji nic nadzwyczajnego, gdyby nie jeden szczegół. Otóż drukarka została zakupiona w postaci zestawu do samodzielnego montażu. Zestawu dosyć wymagającego, toteż grupa pasjonatów – Kamil Szczepanek, Dawid Czechelius, Jakub Kosek (z klasy 3FotEle) oraz Michał Poplucz (klasa 2FotEle) ochoczo zabrali się do pracy, której efektem jest sprawnie działające urządzenie.

Montaż 1 Montaż 2
Montaż 3 Drukarka prawie gotowa

Do czego może służyć taka drukarka i co to w ogóle jest? Najprościej rzecz ujmując, drukarka 3D to urządzenie wytwarzające – w oparciu o określoną specyfikację (model utworzony w oprogramowaniu typu CAD i dostosowany do wydruku trójwymiarowego) – przedmiot fizyczny z tworzywa sztucznego. Za pomocą drukarek 3D wykonuje się elementy mechaniczne urządzeń, szczególnie te trudno dostępne, obudowy, gadżety, a w przypadku profesjonalnych systemów wydruku 3D również części samochodowe czy budowlane. Drukarki 3D znajdują też zastosowanie w diagnostyce medycznej. Dzięki ciągłemu rozwojowi techniki możliwości tych urządzeń praktycznie z dnia na dzień rosną.

W naszej szkole drukarka 3D wykorzystywana będzie – oprócz różnych zadań praktycznych – przede wszystkim do wspomagania nauki przedmiotów związanych z automatyką i mikroprocesorami (wszak moduł sterujący DUET drukarki RepRapPro to nic innego, jak zmodyfikowana płytka Arduino Due) w technikum elektronicznym.
Chwilowo trwają prace związane z końcową kalibracją urządzenia i różne testy mające na celu uzyskanie jak najlepszej jakości wydruków.

A oto krótki filmik pokazujący pierwsze próby wydruku 3D: