25
2016
Jeszcze tylko kilka testów i… drukujemy w 3D!
Dzięki staraniom nauczycieli przedmiotów zawodowych – m. in. panów Zenona Szeligi, Rafała Wileczka i Marcina Liberskiego – oraz Dyrekcji szkoły, baza dydaktyczna Abramowskiego wzbogaciła się o drukarkę 3D. Nie byłoby w tej informacji nic nadzwyczajnego, gdyby nie jeden szczegół. Otóż drukarka została zakupiona w postaci zestawu do samodzielnego montażu. Zestawu dosyć wymagającego, toteż grupa pasjonatów – Kamil Szczepanek, Dawid Czechelius, Jakub Kosek (z klasy 3FotEle) oraz Michał Poplucz (klasa 2FotEle) ochoczo zabrali się do pracy, której efektem jest sprawnie działające urządzenie.
Do czego może służyć taka drukarka i co to w ogóle jest? Najprościej rzecz ujmując, drukarka 3D to urządzenie wytwarzające – w oparciu o określoną specyfikację (model utworzony w oprogramowaniu typu CAD i dostosowany do wydruku trójwymiarowego) – przedmiot fizyczny z tworzywa sztucznego. Za pomocą drukarek 3D wykonuje się elementy mechaniczne urządzeń, szczególnie te trudno dostępne, obudowy, gadżety, a w przypadku profesjonalnych systemów wydruku 3D również części samochodowe czy budowlane. Drukarki 3D znajdują też zastosowanie w diagnostyce medycznej. Dzięki ciągłemu rozwojowi techniki możliwości tych urządzeń praktycznie z dnia na dzień rosną.
W naszej szkole drukarka 3D wykorzystywana będzie – oprócz różnych zadań praktycznych – przede wszystkim do wspomagania nauki przedmiotów związanych z automatyką i mikroprocesorami (wszak moduł sterujący DUET drukarki RepRapPro to nic innego, jak zmodyfikowana płytka Arduino Due) w technikum elektronicznym.
Chwilowo trwają prace związane z końcową kalibracją urządzenia i różne testy mające na celu uzyskanie jak najlepszej jakości wydruków.
A oto krótki filmik pokazujący pierwsze próby wydruku 3D: