wrz
30
2022

Podsumowanie wyjazdu do Helsinek

Dobiegł końca wyjazd szkoleniowy trojga nauczycieli z ZSTiO nr 3 w Katowicach do stolicy Finlandii. W zakresie projektu: “Kadra w akcji!” “- mobilność kadry edukacji szkolnej w ramach programu Erasmus+ i międzynarodowej współpracy z Europass Teacher Academy w Helsinkach, nauczyciele: Katarzyna Brożek, Katarzyna Kolebacz oraz Jakub Radwan uczestniczyli w kursie: “Wszyscy jesteśmy wyjątkowi: włączenie i wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami w klasie i poza nią”. Ich trenerką była Pani Mia Torttila, specjalistka ds. edukacji w Finlandii.

W ramach projektu został omówiony szereg istotnych zagadnień:

  • wprowadzenie do fińskiego modelu edukacji;
  • projektowanie pozytywnego: pozytywne myślenie, pozytywna komunikacja i pozytywne przestrzenie szkolne;
  • wiele inteligencji;
  • mocne strony charakterów;
  • hierarchia potrzeb Maslowa;
  • trudności w uczeniu się;
  • ADHD i ADD;
  • zaburzenia ze spektrum autyzmu;
  • rozpoznawanie różnych emocji.

Zajęcia miały różnorodny charakter, tj. wykładów, warsztatów, choć chyba najciekawszą formą nauki, a zarazem wyzwaniem, było uczestnictwo w międzynarodowych grupach i wspólna realizacja postawionych celów. Ten typ pracy przyczynił się do rozwoju nowych kompetencji zawodowych, językowych, interpersonalnych i cyfrowych.

Mimo tak napiętego harmonogramu zajęć, zgodnie z założeniem projektu, uczestnikom kursu udało się zwiedzić Helsinki, poznać niezwykłą, północną i nieco mroczną architekturę, a także rozsmakować się w lokalnej kuchni.

Jednak to nie wszystko. Dopełnieniem fińskiej przygody był rejs do Tallinna, stolicy Estonii. Sama przeprawa okazała się ciekawa ze względu na piękne widoki skłaniające do refleksji oraz obserwację różnić kutrowych pasażerów promu. U celu podróży czekały: zupełnie inna architektura, zwyczaje Estończyków i niesamowite lokalne specjały.

Udział kadry nauczycielskiej w zajęciach Europass Teacher Academy w Helsinkach zaowocował realizacją szkolnego przewodnika o tytule: “Inny nie znaczy gorszy – przewodnik dla nauczycieli do pracy z uczniami posiadającymi specyficzne trudności w uczeniu się”.

“Dwie stolice w jeden dzień” – to słowa koordynatorki naszego projektu, Pani Adrianny Ptak-Zawadzkiej, która z zainteresowaniem śledziła nasze postępy i podróżnicze poczynania. Jednak warto to zdanie rozwinąć: “Dwie stolice w jeden dzień, a także szereg nietuzinkowych doświadczeń zawodowych, interpersonalnych, kulturowych, a przede wszystkim przekraczanie własnych barier i wspomnienia na całe życie”. Tak właśnie podsumowałabym mój udział w projekcie: “Kadra w akcji!” – mobilność kadry edukacji szkolnej w programie Erasmus+”.

Katarzyna Kolebacz