wrz
10
2013

Informacje dla maturzystów

matura_2012_abramowski_egzamin_dojrzalosci_na_wesolo

 

Zgodnie z prośbami uczniów klas maturalnych udostępniamy wam listy tematów maturalnych w formie elektronicznej :)

Na samym dole znajdują się hiperłącza do plików w formacie PDF, które można pobrać na komputer. Wszystkie poniższe tematy są także wywieszone na tablicy w korytarzu na parterze.

Życzymy powodzenia!

 

LITERATURA

  1. Sobie, ludzkości, sztuce… Czemu służą swymi dziełami twórcy literatury? Omów problem na podstawie wybranych utworów z różnych epok.
  2. Bohater romantyczny i jego powroty w literaturze kolejnych epok. Omów problem na podstawie wybranych dzieł literackich.
  3. Na podstawie wybranych utworów z różnych epok omów sposoby prezentacji wydarzeń historycznych w  literaturze .
  4. Różnorodność elementów świata pozazmysłowego i ich funkcje w twórczości W.Szekspira. Omów temat na podstawie wybranych dramatów autora.
  5. Na podstawie wybranych utworów omów funkcję groteski w twórczości literackiej S.Mrożka.
  6. Różne sposoby kreowania „portretu Polaków” w literaturze. Omów problem, odwołując się do wybranych dzieł z różnych epok.
  7. Dekadentyzm, afirmacja, ironia –  postawy wobec życia, które znalazły swe odbicie w literaturze. Omów temat, przywołując wybrane utwory.
  8. Różnorodne funkcje motywu wesela. Omów problem na podstawie wybranych dzieł literatury XIX i XX wieku.
  9. Motto w utworze literackim. Omów jego funkcje na podstawie wybranych utworów XIX i XX wieku.
  10. Różne sposoby wykorzystania tradycji renesansowej w literaturze polskiej. Omów temat na podstawie wybranych przykładów.
  11. Omów różnorodność kreacji świata fantastycznego w wybranych utworach literackich  A.Sapkowskiego.
  12. Twórczy i/lub destrukcyjny wpływ miłości na losy bohaterów literackich. Rozważ problem, odwołując się do wybranych przykładów.
  13. Motyw ars poetica w literaturze. Omów różnorodne sposoby jego wykorzystania na podstawie wybranych dzieł literackich.
  14. Od dzieci z Bullerbyn do Kubusia Puchatka. Przedstaw różnorodność kreacji bohaterów literatury dziecięcej na podstawie wybranych utworów.
  15. Brzydota  kategorią estetyczną wybranych epok  i twórców. Omów temat, odwołując się do utworów literackich średniowiecza, baroku i współczesności.
  16. Rycerz w literaturze fantasy. Omów różne sposoby kreowania postaci w wybranych utworach literackich.
  17. Paraboliczność w literaturze. Omów różnorodne sposoby wykorzystania tego zjawiska w wybranych utworach.
  18. „Inny świat” obłąkanych w literaturze. Omów różne sposoby wykorzystania motywu szaleństwa w wybranych przykładach literackich.
  19. Przemiana wewnętrzna jako motyw określający osobowość bohatera literackiego. Omów temat, wykorzystując wybrane utwory z różnych epok.
  20. Portret ojca w literaturze. Ukaż przemiany w wykorzystaniu tego motywu w utworach różnych epok.
  21. Motyw uczty i zabawy w dziełach literackich . Omów różne sposoby jego ujęcia na podstawie utworów z różnych epok.
  22. Różne oblicza samotności i portrety literackich samotników. Przedstaw problem, wykorzystując wybrane utwory.
  23. Dokumentaryzm jako sposób prezentacji świata w literaturze XX wieku. Omów problem na podstawie wybranych utworów.
  24. Obraz  dworu szlacheckiego w literaturze polskiej – budowanie mitu i parodia tradycyjnego obrazu. Omów różnorodne ujęcia motywu w wybranych utworach.
  25. Bohater dramatu antycznego, szekspirowskiego i romantycznego. Wskaż podobieństwa i różnice  tych kreacji, wykorzystując wybrane dzieła literackie.
  26. Krajobraz jako motyw literacki. Przedstaw różne sposoby jego funkcjonowania w wybranych utworach.
  27. Topos domu w literaturze. Porównaj różne sposoby jego ujęcia na podstawie wybranych utworów.
  28. Gniewni i zbuntowani w literaturze polskiej i obcej. Przedstaw źródła i skutki postaw skłóconych ze światem bohaterów na podstawie wybranych utworów.
  29. Utopie i antyutopie w literaturze. Omów różne sposoby kreowania i ich funkcje na podstawie wybranych dzieł.
  30. Biblijne i literackie kreacje Boga. Omów różnorodne sposoby przedstawiania tej postaci na podstawie wybranych utworów.
  31.  Etos rycerski i jego echa w dziełach literackich. Omów temat, wykorzystując wybrane utwory z różnych epok.
  32.  Przedstaw różnorodne realizacje toposu ogrodu w literaturze na podstawie wybranych dzieł.
  33.  Sen jako element kompozycyjno-treściowy. Omów różnorodne sposoby jego wykorzystania w wybranych utworach literackich.
  34.  Literacki obraz młodych. Omów różne aspekty tego zagadnienia, odwołując się do wybranych dzieł.
  35.  Poszukiwanie sensu życia wpisane w świat przeżyć wybranych bohaterów literackich. Przedstaw problem, wykorzystując utwory z różnych epok.
  36.  Omów różne funkcje motywu wędrówki na przykładzie wybranych dzieł literatury polskiej i obcej.
  37. Literatura różnych epok o niebezpieczeństwach awansu oraz kariery. Omów problem, wykorzystując wybrane utwory.
  38. Odwołując się do wybranych dzieł literatury polskiej i obcej, omów wpływ systemu totalitarnego na psychikę i morale bohaterów.
  39.  Wizja Apokalipsy w literaturze. Ukaż różne sposoby wykorzystania motywu w wybranych dziełach.
  40.  Motyw tańca w literaturze. Przedstaw różne sposoby jego ujęcia i ich funkcję w wybranych dziełach.
  41.  Wybitne jednostki w poezji i prozie polskiej. Omów różne sposoby ich przedstawiania na podstawie wybranych utworów.
  42.  Przedstaw rozmaite sposoby przedstawiania ostatnich chwil życia bohaterów literackich na podstawie wybranych utworów.
  43.  Różnorodne sposoby wykorzystania mitów w literaturze współczesnej. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów.
  44.  Obserwacja świata i samego siebie jako temat poetyckiej refleksji. Omów temat na podstawie wybranych utworów Z.Herberta i W.Szymborskiej.
  45.  Wieś i chłopi w dziełach  literackich twórców Młodej Polski. Omów różnorodne ujęcia motyw na podstawie  wybranych utworów.
  46.  Biografia jako klucz do odczytania twórczości A.Mickiewicza. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów artysty.
  47.  Różnorodne portrety Polek wykreowane w literaturze. Omów temat, wykorzystując wybrane dzieła.
  48.  Wina i kara w literaturze romantyzmu i innych epok. Omów różne sposoby ujęcia motywu na podstawie wybranych utworów.
  49.  Bóg w liryce J.Kochanowskiego, M.Sępa Szarzyńskiego i F.Karpińskiego. Omów różne sposoby wykorzystania motywu na podstawie wybranych przykładów.
  50.  Literackie portrety szkoły i młodzieży. Porównaj różne ujęcia motywu na podstawie wybranych utworów.
  51.  Od Juliusza Verne’a do Stanisława Lema. Analizując wybrane utwory, przedstaw ewolucję powieści science-fiction.
  52.  Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego w wybranych utworach literackich. Przeanalizuj różne sposoby tworzenia takiego wizerunku.
  53.  Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
  54.  Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze. Omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach.
  55.  Idealiści i marzyciele w literaturze. Scharakteryzuj sposoby kreowania takich bohaterów w wybranych utworach  z różnych epok.
  56.  Odwołując się do wybranych utworów, przedstaw różnorodność kreacji bohaterów, którzy doświadczyli okrucieństw II wojny światowej i próbują odbudować świat wartości.
  57.  Analizując celowo dobrane utwory literackie, scharakteryzuj różne odmiany awangardowego dramatu XX wieku.
  58.  Biografia jako klucz do odczytania twórczości M.Bułhakowa. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów artysty.
  59.  Miasto w literaturze. Odwołując się do wybranych utworów, przedstaw różne sposoby ukazywania tego motywu.
  60.  Postać władcy w literaturze różnych epok. Odwołując się do wybranych dzieł, omów różnorodne sposoby kreowania takich bohaterów.
  61.  Na podstawie utworów z różnych epok przedstaw różne sposoby i cele zaangażowania literatury w sprawy społeczne.
  62.  Portrety cudzoziemców w literaturze polskiej. Przedstaw różne sposoby kreowania takich postaci na podstawie wybranych utworów A.Mickiewicza, B.Prusa i H.Sienkiewicza.
  63. Wykorzystując wybrane utwory A.Mickiewicza, przedstaw sposoby przenikania się oraz wzajemne zależności między światem rzeczywistym a światem fantastycznym.
  64. Analizując wybrane utwory  literackie, omów różnorodność postaw człowieka względem Boga.
  65. Praca jako kryterium oceny człowieka. Omów sposoby ukazywania tego problemu w wybranych utworach literackich różnych epok.
  66. Biografia jako klucz do odczytania twórczości J.Słowackiego. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów artysty.
  67. Legendarni i tragiczni oraz ich refleksje o świecie i ludzkim losie. Omów temat na podstawie wybranych utworów współczesnych poetów, np. R. Wojaczka, A.Bursy, S.Plath, E.Stachury, J.Morrisona.
  68. Sposoby kreowania przestrzeni i czasu w twórczości Brunona Schulza. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów.
  69. Biografia jako klucz do odczytania twórczości J.Kochanowskiego. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów artysty.
  70. Wykorzystując wybrane utwory, przedstaw wpływ różnych poglądów filozoficznych na literaturę.
  71. Na podstawie wybranych przykładów literackich omów różnorodność kreacji postaci bohaterów postawionych przed trudnymi wyborami życiowymi.
  72. Różnorodne sposoby kreowania postaci kobiet demonicznych w literaturze. Omów temat, wykorzystując wybrane utwory.
  73. Fenomen polskiego reportażu. Scharakteryzuj bogactwo jego form i tematyki na podstawie wybranych utworów.
  74. Przedstaw różne ujęcia motywu anioła w wybranych dziełach literackich.
  75. -
  76. Różne oblicza wojny. Przedstaw sposoby wykorzystania motywu w literaturze na podstawie wybranych dzieł /np. Sienkiewicza, Tolkiena itp./.
  77. Różnorodność postaw ludzi w sytuacjach ekstremalnych. Omów temat, wykorzystując wybrane utwory literackie.
  78. Elfy i inne postacie fantastyczne oraz ich funkcje w wykreowanych przez autorów światach. Omów temat na podstawie wybranych utworów literackich.
  79. -
  80. Na podstawie wybranych utworów literackich przedstaw różne ujęcia problemu uzależnień wśród młodych ludzi.

 

ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI

  1. Dawniejsze i współczesne wzorce rodziny. Porównaj różne sposoby ujęcia problemu na podstawie wybranych  dzieł literatury i filmu.
  2. Adaptacje filmowe A.Wajdy wobec tekstów literackich. Omów temat, wykorzystując wybrane przykłady.
  3. Omów różnorodne sposoby przedstawiania motywu wędrówki w czasie i przestrzeni  w wybranych dziełach literackich i filmowych.
  4. Literacka i filmowa wizja PRL-u. Przedstaw różne sposoby jej ukazywania w wybranych dziełach.
  5. Różnorodne ujęcia motywu śmierci w literaturze i malarstwie. Omów temat, wykorzystując wybrane dzieła.
  6. -
  7. Impresjonistyczne pejzaże w liryce i malarstwie Młodej Polski. Omów sposoby realizacji motywu, odwołując się   do wybranych dzieł.
  8. Omów różne sposoby wykorzystania motywu Mater Dolorosa w literaturze, malarstwie i rzeźbie.
  9. Literackie i filmowe obrazy Śląska. Omów sposoby ukazywania regionu na podstawie wybranych dzieł.
  10. Od Heraklesa do Supermana. Przedstaw zmiany zachodzące w sposobach kreacji postaci herosów na podstawie wybranych  dzieł literackich i filmowych.
  11. Na podstawie dzieł z literatury, filozofii i innych dziedzin sztuki przedstaw sposoby realizacji różnych koncepcji piękna  i brzydoty.
  12. Odwołania mitologiczne w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw różne sposoby wykorzystania toposów na podstawie wybranych dzieł.
  13. Konwencja realistyczna i jej funkcja w literaturze i malarstwie drugiej połowy XIX wieku. Omów różne sposoby jej wykorzystania  na podstawie wybranych dzieł.
  14. Literackie i filmowe portrety dzieci i młodzieży. Omów różnorodny sposób przedstawiania bohaterów w wybranych dziełach.
  15. Literatura i film wobec systemów totalitarnych. Omów różnorodne sposoby ukazywania problemu w wybranych dziełach.
  16. Przedstaw różne ujęcia motywu powstania styczniowego, odwołując się do wybranych dzieł literackich, malarskich i filmowych.
  17. Inspiracje biblijne w filmach K.Kieślowskiego. Omów różne sposoby ich wykorzystania na podstawie wybranych dzieł  reżysera.
  18. Kobieta w literaturze i malarstwie różnych epok. Omów sposoby kreowania postaci na podstawie wybranych dzieł.
  19. Motyw cierpienia w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw różne jego ujęcia, odwołując się do wybranych dzieł.
  20. Wykorzystując wybrane fragmenty tekstów,   przedstawień oraz założeń programowych, omów istotę  kabaretów literackich oraz ich znaczenie dla kultury polskiej.
  21. Na podstawie wybranych dzieł literackich i filmowych omów różne ujęcia tradycji biesiadowania i ich znaczenie  dla tożsamości kulturowej narodu.
  22. Przedstaw różne sposoby kreowania postaci historycznych w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  23. Obrazy wsi w literaturze, filmie i malarstwie. Omów różne sposoby ich ukazywania w wybranych dziełach.
  24. Na podstawie wybranych dzieł literackich i filmowych przedstaw różne ujęcia postaci Chrystusa.
  25. Tragizm narodu żydowskiego w czasie II wojny światowej. Omów różne sposoby przedstawiania problemu na podstawie wybranych dzieł literackich i filmowych.
  26. Motywy biblijne jako źródła inspiracji dla literatury i innych dziedzin sztuki. Omów różne sposoby ich wykorzystywania na podstawie wybranych dzieł.
  27. Na podstawie wybranych dzieł przedstaw sposoby kreowania wizerunku matki w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  28. Porównaj różne ujęcia scen batalistycznych, odwołując się do wybranych dzieł literackich, filmowych i malarskich.
  29. Na podstawie wybranych dzieł z literatury i innych dziedzin sztuki zaprezentuj różne  polskie obrzędy ludowe i wskaż ich rolę w budzeniu  inspiracji artystycznej.
  30. Muzyka w poezji, poezja w muzyce. Na podstawie wybranych dzieł omów problem przenikania elementów dwóch dziedzin sztuki.
  31. Porównując wybrane dzieła, przedstaw różne portrety starców w literaturze i malarstwie.
  32. Saga rodzinna w literaturze i filmie. Przedstaw różne ujęcia tematu na podstawie wybranych dzieł.
  33. Omów różne sposoby realizacji motywu smoka  w wybranych dziełach literackich i filmowych.
  34. Różnorodne ujęcia motywu samotności w literaturze i filmie. Przedstaw problem na podstawie wybranych dzieł.
  35. Bankiety, przyjęcia, wesela inspiracją dla twórczości literackiej i filmowej. Odwołując się do wybranych przykładów, przedstaw  różne sposoby realizacji wskazanych motywów.
  36. Różnorodne sposoby ukazywania portretów Żydów w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw problem, wykorzystując wybrane dzieła.
  37. Na podstawie wybranych dzieł literackich i filmowych przedstaw różne sposoby ukazywania roli pieniądza w życiu człowieka.
  38. Odwołując się do wybranych dzieł, przedstaw rozmaite sposoby nawiązań do epoki średniowiecza w literaturze i filmie.
  39. Wykorzystując  wybrane dzieła literackie, filmowe i fotograficzne ,omów różne sposoby prezentacji powstania   warszawskiego.
  40. Na podstawie wybranych dzieł z literatury i innych  dziedzin sztuki przedstaw różne sposoby ukazywania motywu miłości mężczyzny i kobiety.
  41. Poszukiwanie norm moralnych oraz wartości życia  ukazane w literaturze współczesnej i filmie. Omów  sposoby realizacji tematu, odwołując się do wybranych dzieł.
  42. Różne ujęcia rewolucji oraz ich funkcje. Omów problem, wykorzystując wybrane dzieła literackie, filmowe i malarskie.
  43. Konwencja naturalistyczna w literaturze i malarstwie. Omów różne sposoby jej wykorzystywania, odwołując się do wybranych dzieł.
  44. Dzieła W.Szekspira jako źródła inspiracji dla twórców filmowych. Przedstaw różne sposoby ekranizacji wybranych dramatów tego autora.
  45. Jak obraz wspomaga słowo? Omów problem, wykorzystując wybrane  adaptacje teatralne i/lub filmowe dzieł literackich.
  46. Nauczyciele i uczniowie w literaturze i filmie. Przedstaw różne kreacje postaci, odwołując się do wybranych dzieł.
  47. Na podstawie wybranych dzieł przedstaw różne ujęcia motywu tańca w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  48. Dialog z tradycją romantyczną w literaturze i filmie. Omów sposoby realizacji tematu  na podstawie wybranych dzieł.
  49. Różne ujęcia motywu Sądu Ostatecznego w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów temat odwołując się do wybranych dzieł.
  50. Wykorzystując wybrane dzieła, omów różnorodne sposoby wykorzystania symbolu jako środka wyrazu w poezji i malarstwie.
  51.  Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Omów sposoby realizacji tematu, analizując celowo dobrane dzieła.
  52.  -
  53. Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Omów sposoby realizacji motywu na podstawie wybranych dzieł literackich  i innych /np. filmowych, malarskich/.
  54. Na podstawie wybranych dzieł omów sposoby przedstawienia  brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
  55. Odwołując się do wybranych dzieł, przedstaw artystyczne interpretacje powstań narodowych w literaturze i malarstwie.
  56. Malarstwo, rzeźba i architektura jako inspiracje dla literatury. Omów różne sposoby realizacji tematu, odwołując się do wybranych utworów.
  57. Odwołując się do wybranych dzieł, przedstaw różne metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniach teatralnych.
  58.  Analizując wybrane dzieła, przedstaw różne sposoby kreowania obrazu natury w poezji i malarstwie.
  59.  Sposoby kreowania świata prowincji w opowiadaniach Brunona Schulza i obrazach Marca Chagalla. Przedstaw problem, wykorzystując wybrane dzieła obu twórców.
  60.  Różnorodne koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Omów temat na podstawie wybranych dzieł.

 

JĘZYK

  1. Zjawisko stylizacji biblijnej i jego rola w literaturze różnych epok. Omów temat na podstawie wybranych przykładów.
  2. Omów  różne rodzaje i skuteczność  środków perswazji zastosowanych w wybranych /dawnych i współczesnych/ tekstach publicystycznych.
  3. Na podstawie wybranych przykładów omów typy i funkcje neologizmów w twórczości pisarzy i poetów XX wieku.
  4. Sklasyfikuj i omów środki językowe użyte w wybranych powieściach historycznych w celach stylizacyjnych.
  5. Na podstawie wybranych przykładów przedstaw sposoby indywidualizacji języka  bohaterów literackich.
  6. Omów różnorodność tematyki oraz  środków językowych wykorzystanych w tekstach piosenek wybranego zespołu /wybranych zespołów  reprezentujących współczesną polską muzykę rockową.
  7. Na podstawie wybranych przykładów omów język tekstów piosenek  zespołów folkowych lub folklorystycznych.
  8. Odwołując się do wybranych tekstów z prasy, radia i telewizji, omów język i środki wyrazu reklamy oraz ich funkcje.
  9. Zapożyczenia jako sposób bogacenia słownictwa na przestrzeni wieków. Wykorzystując wybrane przykłady, omów związane z tym problemem zjawiska pozytywne i negatywne.
  10. Na podstawie wybranych przykładów omów język tekstów piosenek hip hopowych oraz wskaż ich związek  z otaczającą rzeczywistością.
  11. Gwara i jej funkcje w utworach literackich. Przedstaw problem na podstawie wybranych utworów.
  12. Specyficzne cechy języka i stylu literatury okresu Młodej Polski. Omów temat na podstawie wybranych przykładów.
  13. Specyficzne cechy języka i stylu literatury międzywojennej. Omów temat na podstawie wybranych przykładów.
  14. Na podstawie wybranych przykładów z różnych epok przedstaw problem wykorzystywania mowy potocznej jako tworzywa literackiego.
  15. Przywołując odpowiednie przykłady, przedstaw wpływ mitologii i Biblii na słownictwo i frazeologię języka polskiego.
  16. Na podstawie wybranych przykładów przedstaw językowy obraz regionu śląskiego w pieśniach i piosenkach ludowych.
  17. Na podstawie dowolnych przykładów prezentujących gwarę śląską wskaż cechy charakterystyczne dla tego dialektu.
  18. Na podstawie  wybranych przemówień sejmowych  omów zastosowane w nich  środki językowe oraz określ ich funkcję.
  19. List jako gatunek literacki. Omów cechy językowe wybranych tekstów epistolograficznych.
  20. Na podstawie konkretnych przykładów omów zawartość i funkcje wybranych słowników językowych.
  21. Specyficzne cechy języka propagandy politycznej. Omów problem, odwołując się do wypowiedzi uczestników kampanii wyborczej.
  22. Na podstawie wybranych przykładów omów wpływ historii Polski na zapożyczenia z różnych języków.
  23. Odwołując się do wybranych przykładów, omów specyficzne cechy frazeologii dziennikarstwa sportowego.
  24. Szkoła, dom, rozrywka w gwarze uczniowskiej. Wykorzystując odpowiednie przykłady, omów zjawiska słowotwórcze i dowcip językowy.
  25. Odwołując się do zgromadzonego materiału rzeczowego, omów specyficzne cechy języka urzędowego.
  26. Ekspansja terminologii i internacjonalizacja jako główne tendencje rozwojowe współczesnego słownictwa polskiego. Przedstaw problem, odwołując się do konkretnych przykładów.
  27. Na podstawie wybranych przykładów utworów literackich omów różne  rodzaje stylizacji językowej i  przedstaw ich funkcje.
  28. Prozaizmy w poezji, poetyzmy w prozie. Omów istotę i znaczenie tego zjawiska na podstawie wybranych przykładów dzieł literatury polskiej.
  29. Język miłości i zakochanych, zdradzonych i cyników. Omów jego charakterystyczne cechy na podstawie  wybranych przykładów literackich /np. dzieł romantyków, W.Szekspira, M.Hłaski, A.Bursy/.
  30. Frazeologia potoczna i jej funkcje. Przedstaw problem na podstawie wybranych przykładów.
  31. Dawne obyczaje zapisane w języku. Omów problem na podstawie wybranych związków frazeologicznych funkcjonujących we współczesnej polszczyźnie.
  32. Elementy gwary podhalańskiej i ich rola w twórczości K.Przerwy-Tetmajera. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
  33. Komizm językowy i jego funkcje w komediach A.Fredry. Przedstaw problem, wykorzystując wybrane utwory.
  34. Na podstawie wybranych przykładów literackich i innych omów zjawisko etykiety językowej różnych czasów i środowisk.
  35. Odwołując się do wybranych przykładów, przedstaw pochodzenie nazw miejscowych regionu śląskiego.
  36. Język w służbie satyry dawniej i dziś. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów.
  37. Na podstawie przykładów o wybranej tematyce dokonaj analizy językowej i kulturowej przysłów polskich.
  38. Wpływ literatury na współczesną frazeologię polską. Na podstawie zgromadzonego materiału scharakteryzuj istotę i funkcje skrzydlatych słów w tekstach mówionych i pisanych.

 

W wersji PDF: